Sporten voor meer zelfvertrouwen

Sporten voor meer zelfvertrouwen
Leestijd 6 minuten

Sporten is gezond, dat weten we allemaal. Maar niet alleen voor het fit houden van je lichaam is het belangrijk om regelmatig te bewegen, ook voor het gezond houden van je mind is het van groot belang. Afgezien van het strakker worden van je lichaam, kan sporten op nog veel meer andere manieren zorgen voor een toename van je zelfvertrouwen. In dit artikel leg ik je uit wat sport en zelfvertrouwen met elkaar te maken hebben en hoe je het onderdeel van je leven kan maken.

Hoe zorgt sporten voor meer zelfvertrouwen?

Doelen stellen én behalen

Als je serieus aan de slag gaat met sporten zal je vaker doelen stellen voor jezelf. Je wilt bijvoorbeeld je uithoudingsvermogen verbeteren of meer spiermassa opbouwen. Het vergt discipline en doorzettingsvermogen om deze doelen te behalen. Wanneer je deze doelen behaalt hebt geeft je dit een trots en voldaan gevoel waardoor je zelfvertrouwen stijgt. Je doelen kan je steeds weer een stukje verleggen waardoor je altijd weer vooruitgang boekt en telkens een nieuwe succeservaring hebt. Sporten is ook een manier om progressie te maken, jezelf steeds te verbeteren. Deze progressie, zorgt voor een positief gevoel, en dit staat volledig los van hoe jij eruit ziet door het sporten. Wanneer je je doelen met het sporten behaalt, zal je merken dat je andere doelen in het leven ook makkelijker haalbaar zijn dan je van tevoren denkt.

Sociale contacten vergroten je zelfvertrouwen

Sporten is de ideale manier om meer sociale contacten op te doen. Dit geeft je de kans om je sociale vaardigheden te verbeteren of misschien wel leuke vriendschappen op te bouwen. Hoe meer je onder de mensen bent, hoe gemakkelijker je het zal afgaan in sociale situaties. Je kan natuurlijk voor een teamsport kiezen om sociaal contact op te doen en je zelfvertrouwen in groepen te vergroten. Als dit nog een brug te ver is voor je, is een sport zoals tennis, in een kleiner groepje ook al een goede stap. Je medesporters zijn tevens een goede motivatie om te blijven gaan. Ze zorgen voor extra plezier tijdens het sporten en je wilt je team, tennis- of dansmaatje natuurlijk niet in de steek laten. Reken maar dat jij gemotiveerd blijft!

Sporten voor meer zelfvertrouwen

Lichamelijk meer zelfvertrouwen

Naast de geestelijke en psychische werking van sporten verandert het natuurlijk ook je lichaam. Je lichaam wordt strakker, je krijgt zichtbare spieren en die vervelende vetrolletjes verdwijnen. Door deze lichamelijke veranderingen zal je zelfvertrouwen toenemen. Als andere mensen dan ook nog eens deze lichamelijke veranderingen bij je zien, is de kans groot dat je hier complimentjes over ontvangt. Dit is natuurlijk een grote boost voor je zelfvertrouwen.

Sporten vermindert stress

Je hebt vast gemerkt bij jezelf dat stress je zelfvertrouwen niet ten goede komt. Juist in drukke periodes waarin je veel deadlines hebt of spannende dingen moet doet, verlaagt je zelfvertrouwen. Sporten is een uitstekende manier om te ontspannen. Tijdens het sporten verzet je je gedachtes en ben je even niet bezig met wat je allemaal nog moet doen. Daarnaast komen er bij het sporten twee stofjes vrij. Dit zijn BDNG en endorfine. Deze stofjes ondersteunen de Hippocampus in je hersenen, welke zorgt voor een verminderde werking van de aanmaak van cortisol, het stresshormoon. Sporten betekent dus minder stress en minder stress is goed voor je zelfvertrouwen.

Vechtsport voor meer zelfvertrouwen

Je bent vast bekend met de zelfverdedigingsporten taekwondo, kickboksen, judo en karate. Deze sporten zijn erg effectief voor het vergroten van je zelfvertrouwen. Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat kinderen die al vroeg met vechtsport beginnen, op latere leeftijd meer zelfvertrouwen hebben dan kinderen die dat niet deden. Het heeft allemaal te maken met de mentaliteit die je tijdens deze sporten opbouwt.

Een wat minder bekende zelfverdedigingssport is Aikido. Maar vooral deze sport is geschikt om je weerbaarheid te vergroten. Bij Aikido wordt je tegenstander niet tegengehouden in zijn beweging, maar probeert men de beweging van de aanvaller te sturen en op die manier te controleren. Je leert bij Aikido niet alleen je weerbaarheid vergroten maar ook op een respectvolle manier met elkaar omgaan.

Je hoeft natuurlijk niet direct op een vechtsport te gaan als je over weinig zelfvertrouwen beschikt. Dit artikel is juist bedoelt om je te overtuigen dat welke sport dan ook goed is voor het vergroten van je zelfvertrouwen. Kies dus vooral wat jij leuk vindt!

Sporten voor meer zelfvertrouwen

Wetenschappelijk bewezen

Ben je toch nog niet helemaal overtuigd van het positieve effect dat sporten op je zelfvertrouwen heeft? Onderzoek heeft daadwerkelijk uitgewezen dat sporten je zelfvertrouwen vergroot. Mensen die wel sporten blijken veel positiever over zichzelf te denken dan mensen die niet sporten!

De University of Florida analyseerde 57 studies over de effecten van lichaamsbeweging, en kwam erachter dat ongeacht de resultaten, de sportende mensen altijd een verbetert zelfbeeld hadden. Interessant is dat het resultaat hierbij dus niet eens van belang is. Het is wel van belang om met regelmaat te sporten. Of je nou mooie ronde billen van het squatten hebt, of geen duidelijke spieren ziet van het sporten, je zelfbeeld verbetert hoe dan ook door het sporten.

Ook uit een recent onderzoek van Adidas bleek dat 84% van de vrouwen zich lekkerder in haar vel voelt zitten na het sporten. Dat blijkt uit een onderzoek gedaan onder 1000 Nederlandse vrouwen.

En nu zelf aan de slag!

Je bent er inmiddels wel achter dat sporten voor meer zelfvertrouwen erg effectief is. En nog leuk ook! Als je tenminste de juiste sport kiest en ervoor zorgt dat je er lol in blijft houden. Hierbij geef ik je een aantal tips om ervoor te zorgen dat je sporten leuk gaat vinden, waardoor je het onderdeel van je leven gaat maken en hierdoor je zelfvertrouwen kan vergroten!

Kies een sport die bij je past

Het is belangrijk om een sport te kiezen die bij je past. Zoals net al vermeld; natuurlijk doe je er goed aan om een sport te kiezen waarbij je sociale contacten kan opdoen. Ligt jou passie echter bij fitness of hardlopen, dan is dat natuurlijk ook helemaal goed. Zolang jij maar in beweging komt en er lol in hebt. Er lol in hebben is van groot belang om het vol te kunnen houden, dus wees eerlijk naar jezelf; van welke sport word jij nou echt blij? Daarnaast is het goed om te kijken waar je kwaliteiten liggen. Je hebt nou eenmaal meer plezier in het beoefenen van een sport waar jij goed in bent. Ook krijg je hier meer zelfvertrouwen van als je merkt dat je talent hebt in de sport die je beoefend.

Het vergroten van het zelfvertrouwen treedt het snelst op bij sporten waarbij zelfs kleine prestatieverbetering gemakkelijk kunnen worden gemeten. Bijvoorbeeld bij hardlopen, fietsen of zwemmen.

Maak sporten onderdeel van je leven

Ga er serieus mee aan de slag en maak sporten een onderdeel van je leven. Zorg er dus voor dat je zo min mogelijk barrières hebt om de sport te beoefenen. Een sport op 30 kilometer van je huis, of wat je alleen in de zomer kan doen wordt natuurlijk lastig. Kies iets in buurt, iets wat je desnoods thuis kan doen en waar je de benodigde materialen etc. voor hebt. Alleen door het aan je routine toe te voegen zal je je gestelde doelen behalen, je stress verlagen, je contacten onderhouden en beter worden in de sport. Dit zorgt er allemaal voor dat je zelfvertrouwen vergroot.

Loop niet te hard van stapel

Als laatste tip wil ik je meegeven om niet te hard van stapel te lopen. Je lichaam heeft nou eenmaal tijd nodig om je conditie op te bouwen en je spiermassa te vergroten. Wees niet te hard voor jezelf en stel realistische doelen. Je maakt het voor jezelf veel leuker als je je doelen kan behalen en telkens weer een succeservaring beleeft. Daarnaast is het belangrijk dat je de sport goed vol kan blijven houden, dus je onnodig in blessures rennen of zwemmen heeft weinig zin. Bouw het rustig op!

Ik hoop dat ik je bewust heb kunnen maken van het feit dat sporten niet alleen goed is voor je fysieke gezondheid, maar ook je emotionele en geestelijke gezondheid. Wil je ook alle positieve gevolgen ervaren die in het artikel besproken zijn? Ga ook sporten voor meer zelfvertrouwen!

Aanbevolen artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *