Visualisatie voor het vergroten van je zelfvertrouwen

Visualisatie voor het vergroten van je zelfvertrouwen.
Leestijd 5 minuten
Visualisatie voor het vergroten van je zelfvertrouwen.

Visualisatie wordt veel gebruikt in de sportwereld. Sporters leveren een betere prestatie na het visualiseren van hun wedstrijd. Vaak wordt deze techniek tientallen keren herhaalt om het zo goed mogelijk te doen slagen. In het dagelijks leven wordt visualisatie echter nog niet heel vaak toegepast. Zonde eigenlijk, want als je door middel van deze techniek een zwemwedstrijd kan winnen, of zoals Max Verstappen Louis Hamelton eruit kan rijden, dan kan je dit op veel meer doelen toepassen. In deze blogpost lees je hoe je visualisatie kan inzetten voor het vergroten van je zelfvertrouwen.

Onderzoek naar de kracht van visualisatie

Meerdere onderzoeken hebben al aangetoond dat visualisatie een hele effectieve techniek is om je doelen te realiseren. Zo deed de Australische psycholoog Alain Richardson onderzoek naar de progressie van basketballers. 1 groep liet hij 20 minuten per dag trainen en 1 groep liet hij visualisatie oefeningen doen. Ook was er nog een derde groep basketballers die niets deed. Uit dit onderzoek bleek dat de groep die visualisatie oefeningen moest doen, slechts een kleine achterstand hadden op de groep die elke dag trainde. De groep die helemaal niets deed had een aanzienlijke achterstand vergeleken de andere twee groepen.

Uit een ander psychologisch onderzoek werd duidelijk dat alleen al door het visualiseren van het heffen van zware gewichten verandering teweeg wordt gebracht in de spieractiviteit. Alleen al door te visualiseren nam de spierkracht dus toe.

Wanneer je visualiseert creëert je brein nieuwe neurale paden. Deze beelden sla je op in je geheugen. Wanneer je de gevisualiseerde actie echt gaat uitvoeren, kiest je brein sneller om deze neurale paden opnieuw uit te voeren. Doordat deze actie al bekend is voor je brein, kan je het gedrag en je prestaties verbeteren.

Succesvolle mensen visualiseren

Henry Ford. Als succesvol ondernemer presenteerde hij de eerste auto aan de wereld. Mét behulp van visualisatie. In het boek Think and grow rich wordt meerdere malen gerefereerd naar Henry Ford en vooral hoe hij tot deze uitvinding is gekomen. Visualisatie speelt hierbij een enorm grote rol.

Michael Jordan. Voor velen de beste basketballer ooit. Mét behulp van visualisatie. Het laatste schot van zijn basketbalwedstrijden visualiseerde hij zich altijd op een succesvolle manier voordat hij het in het echt deed.

Succesvolle mensen visualiseren. Jij kan dat ook!

Positieve visualisaties maken

negatieve visualisaties. Je hebt vast wel eens in je hoofd voor je gezien hoe jij van een hoge trap afviel of hoe jij tijdens een presentatie aan het hakkelen was over je woorden. Je brein kent weinig verschil tussen de gecreëerde werkelijkheid en wat er zich in het echt afspeelt. Door te visualiseren laat je je brein dus geloven dat je al bent waar je wil zijn. Je kan je daarom voorstellen dat negatieve visualisaties een negatieve invloed hebben op hoe jij je voelt over of in een bepaalde situatie. Gelukkig werkt dit natuurlijk ook andersom en kunnen positieve visualisaties sterk in je voordeel gaan werken. Visualisatie is een skill die je kunt aanleren en toepassen om angsten te overwinnen en dromen realiteit te maken.

Visualisatie voor het vergroten van je zelfvertrouwen

Hoe pas je visualisatie toe?

1. Ontspan

Een belangrijke eerste stap voor het beoefenen van visualisatie is om je te ontspannen. Ga rustig zitten, in een fijne houding op een rustige plek. Sluit je ogen, richt je aandacht naar binnen en focus je op je (vertragende) ademhaling. Het kan hierbij helpen om rustige muziek te luisteren. Er bestaan zelfs video’s met zogenaamde manifestatie muziek. Deze muziek heeft een bepaalde frequentie waardoor je je vibratie verhoogt en hierdoor meer openstaat voor positieve suggesties. In deze muziek spelen ook vaak binaural beats een rol.

2. Visualiseer je ideale situatie

Ga eerst bij jezelf na wat je wilt bereiken. Staat er een bepaalde situatie of gebeurtenis op de planning waar jij een prestatie moet leveren? Misschien heb je binnenkort een belangrijke presentatie waar jij je zelfverzekerder over wilt voelen.

Ga in je gedachten naar het moment van deze presentatie en voel hoe jij daar staat. Maak er een zo helder en positief mogelijk beeld van. Stel jezelf de volgende vragen om het zo duidelijk mogelijk te maken voor jezelf: Hoe voel ik me op dat moment? Wat en wie zie ik allemaal? Hoe voelt de sfeer aan? En wat hoor ik allemaal? Zie voor je hoe jij jezelf beweegt op het podium of voor deze groep mensen en voel hoe zelfverzekerd en ontspannen jij je zegje doet. Visualiseer bijvoorbeeld hoe jij na je presentatie een staande ovatie krijgt. Gebruik je fantasie en geniet van de positieve beelden.

Dit kan je natuurlijk toepassen op nog veel meer doeleinden. Misschien heb jij al jaren de droom om je baan op te zeggen en je eigen bedrijf te beginnen. Ook hierbij kan je gebruik maken van visualisatie voor het vergroten van je zelfvertrouwen en zo je doelen te realiseren. Beeld je in hoe jij in je nieuwe werkruimte zit en stel jezelf weer de bovengenoemde vragen. Zie voor je hoe jij je eigen bedrijf runt en hoe succesvol je hierin bent. Misschien heb je net wel een product of dienst van honderden euro’s verkocht. Neem waar hoe jij je voelt.

Belangrijke tips!

  • Doe de visualisatie deels vanuit je eigen lichaam en deels vanuit helikopter view. Beeld je dus zowel in hoe je je voelt etc. wanneer je de situatie vanuit jezelf beleeft, als wanneer je jezelf vanaf bovenaf in de betreffende situatie bekijkt.
  • Maak je visualisaties kleurrijk, levendig en voel de energie van de toekomstige werkelijkheid. Hoe concreter en positiever het beeld, hoe beter!
  • Vermeng je visualisaties met emoties. Hoe meer emotie je koppelt aan de beelden die je visualiseert, hoe beter het doordringt tot je onderbewustzijn. Om deze reden is het zo belangrijk om jezelf de vraag te stellen: Hoe voel ik mij in deze situatie?

3. Kom terug naar het nu

Ben jij helemaal tevreden met het beeld dat jij gecreëerd hebt en de doelen die jij in je gedachten al gerealiseerd hebt? Kom dan langzaam terug naar het nu. Blijf nog even rustig zitten en dagdroom even verder met de positieve energie die jij nu nog voelt van de visualisatie.

Het is heel erg belangrijk om deze visualisatie vaker te herhalen. Hiermee gaat je brein de visualisatie nog meer als echt ervaren en wordt je beelden werkelijkheid.

Geleide visualisaties

Naast geleide meditaties, waar je misschien bekend mee bent, bestaan er ook geleide visualisaties. Vind je het lastig om zelf je droombeeld te creëren in je hoofd? Of raak je snel afgeleid? Wellicht zijn dan geleide visualisaties een oplossing voor jou. Er zijn er genoeg van te vinden op Youtube. Twee hele krachtige zijn deze van Michael Pilarzyck en deze van Jolanda Hoogkamer.

Heel veel succes met het toepassen van visualisatie voor het vergroten van je zelfvertrouwen! 

Aanbevolen artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *